Om kunskapsgymnasiet

Anonym om Oliver Sykes:
hej! jag ska börja gymnasiet nästa år. jag har funderat lite mellan kunskap och haga, men eftersom jag missade kunskaps öppna hus har jag ingen aning om hur det är där, så jag undrade om du kunde berätta om hur det är att gå på kunskap, din syster kanske med skulle kunna komma med lite åsikter. det vore jätte snällt, tack på förhand! btw bra blogg:)

hejsan! ett val mellan kunskap och haga är lätt! kunskap är så mycket bättre, lika mycket plugg på båda skolorna och kunskap är mycket fräschare, man trivs verkligen med allt där. miljön, lärarna, skolans läge och framför allt eleverna. Kunskap är inte en sådan där skola där eleverna inte bryr sig om plugget, man tar sitt eget ansvar, ha mål för varje vecka och dra strategier kring hur du skall kunna uppnå dessa mål. Vi har softa scheman då vi ex alltid börjar vid 12 på måndagar, slutar vid 12 på fredagar etc. Vi har WS (work-shop) vilket innebär extrahjälp eller bara om man känner att man behöver plugga ex matte. Där finns alltid en lärare till hands som man kan fråga om hjälp. Vårat arbetssätt är definitivt inte likadant som de vanliga skolorna. I alla ämnen har vi sk steg och block som vi följer och varje slut på terminen innebär slutsteg alltså projekt/projektprov där betygen sätts. Vi håller oss alltid uppdaterade på "porten" som är vår så att säga portal där vi hittar alla steg, mål, arbetsgångar, mail etc. Jag tycker om att man kan vara lite över allt och plugga med tanke på att skolan ligger så centralt, vi har nära till stan och många mysiga caféer. Vi brukar exempelvis plugga på espresso house och på sommaren kan man ju alltid sitta ute vid strömmen och plugga i solen. Och ja.. det är väldigt mycket plugg på kunskap! väljer du kunskap ska du vara medveten om att det kommer vara både tufft i vissa stunder och soft i andra. Man kan få en sån här "varför-valde-jag-kunskap-känsla" ibland, men sedan tänker man efter hur bra det är. Hur  mycket jag lärt mig på bara en termin och framför allt hur mycket jag har utvecklats. På högstadiet hade jag bara G i franska och nu ligger jag helt plötsligt på MVG nivå. sinnes! Kunskap är också studieförberedande. alltså bra om du vill plugga vidare efter gymnasiet. Universitetet/högskolan kommer gå som en dans. hahah välj kunskap framför haga iallafall!
blev lite mycket text, kom också på nu att jag redan skrivit lite om detta för några månader sedan klicka här, där finns lite bilder etc.

Kommentarer
Postat av: victoria wistrand.

Haga är bäst ;)

2011-01-20 @ 18:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0