Vad som händer i Stockholm.

Stockholm är så fantastiskt vackert i höstskrud och jag har försökt fånga varenda ledig timme strosandes utomhus. Tyvärr slås man ganska hårt av den redan bitande kylan. I måndags slutade jag redan innan klockan två och gick en snabb vända på H&M för att några minuter senare bli ett par tjocka tumvantar rikare. Min stickade halsduk från Indiska 2011 får vara med i år igen, den är så perfekt i storleken. Går att vira hela 3 varv runt halsen utan att man blir kvävd(!) 
Nu har vi bott i lägenheten på Sockenplan i en vecka och jag känner mig redan som hemma. Aldrig mer Spånga station, aldrig mer buss 517 mot Kista centrum, aldrig mer Finspångsgatan, Loves konstanta hosta, hyresvärdens ljudliga mornar och aldrig mer 10-gradigt hus. Jag är så glad att äntligen få flytta på riktigt. Martin pluggar mest hela tiden och har i stort sätt alltid en bok om samhällsplanering under näsan. Vi pussas så fort det finns tillfälle och handlar dyr ekologisk mat tillsammans. 
Förra tisdagen var jag ledig och mötte upp Hilda på centralen. Vi korsade Sergels torg och Kungsträdgården och vandrade mot Blasieholmen. Vi skulle se Olafur Eliassons utställning på Moderna Museet. Varken jag eller Hilda är särskilt konstintresserade men kom båda överens om att ge det en chans och att det faktiskt kan bli kul! Började med en lätt men dyr fika på det anslutande cafét och gick sedan förvirrade igenom alla utställningar. Vi kunde efter 2 timmars strosande konstatera att flippade konstutställningar är fräna, men kanske inget för oss. Ex. En "sandstorm" bestående av en kompressor och en slang som virvlar omkring i ett rum fullt av sand??? Deras fotoutställning av Francesca Woodman föll oss däremot mer i smaken. Nästa gång går vi till Fotografiska istället helt enkelt, hehe. Efter lite pill och tittande på coola saker i shoppen bestämde vi oss för att åka till Medborgarplatsen och leta efter min favoritrestaurang Shanti. Det tog oss ca 20 minuter... Men efter intensivt letande hittade vi tillslut genom alla snirkliga vägar. Restaurangen var fullproppad men vi fick tillslut ett bord och beställde papadams, naan och mangomarinerad kyckling med massa röror. Tyvärr var kycklingen baserad på cashewnötter, likaså currysåsen... Mina läppar svullnade upp till botox lips on fleek, (såg helt ok ut?! lol) och jag fick sitta med en sked is mot läpparna resten av middagen. Förlåt Hilda. 
Hur som haver var maten förbannat god och vi gick hem mätta och belåtna trots allergichock. 
Resten av veckan bestod av jobb, jobb, jobb. På lördagen när jag slutat jobbet klockan fem knackade Hilda på och vi blandade grogg på Jelzinvodka och Schweppes. Martin och Jon ville köra kings cup och det var väl där ungefär vi  bestämde oss för att strunta i utgång och bara vara hemma (Hur gammal är jag nu igen??). 
Somnade med sminket på och gick upp tidigt för jobb dagen därpå. Är så otroligt trött på att jobba varje jäkla helg, hinner inte med något! Vill så gärna åka hem lite då och då men det går liksom inte när man får skitpass som 4 timmar en lördag? suck... 
Igår var jag äntligen ledig igen och städade lägenheten, samt hängde upp alla mina tusen plagg i garderoben. När klockan blivit fyra tog jag t-banan till Medis och mötte upp Olivia & Martin på Blå lotus. Drack kaffe, åt morotskaka och planerade kommande söndagsmiddagar, mysiga höstfilmkvällar etc. Efter någon timme anslöt sig Hilda och vi tog Götgatan ner mot Slussen för att åka till Gamla stan och äta på Vapiano. Tyvärr var det SMOCKAT med folk en fucking tisdag? så vi åkte tillbaka till söder och åt på Vapiano i Skrapan istället. Hilda tog en hederlig Carba och jag en scampipasta med tomatsås. Hatar verkligen tomatbaserade rätter, det påminner mig så mycket om blaskig snålmat en gör hemma när en inte har annat än tomatkross och spaghetti i köksskåpet. Men det var i stort sätt det enda jag kunde äta på menyn, då allt annat innehöll ägg, pinjenötter eller pesto. wäwä. Men den var ok! 3/5 tack vare scampin (måste sluta äta scampi, inte bra fy fy). Påminner mig hemskt mycket om en gång när jag hade
bråttom och skulle hinna med en lunch på San Sushi i Norrpan, och en snäll tjej från Green peace stoppade mig mitt i gatan. Jag kan aldrig säga nej till sånt så jag bad henne följa mig till restaurangen då jag var in a hurry så att säga. Hon börjar babbla något om mangroveskogen och scampi varpå jag beställer en medium sushi med extra jätteräkor... SÅ PINSAMT! Hon skrattar till lite och säger "det var nog allt från mig, tack". Aaaah. Ville sjunka genom marken. 
Kunde inte ens äta räknigirin efter det. Dumma mig. 
Idag ska jag jobba och förhoppningsvis har vårt internet instalerats lagom tills jag kommer hem ikväll. Mitt 3G är pyttesnart slut och jag kommer typ dö av tristess då (hemskt jag vet). so long så länge systrar och bröder 
förresten, jag kan inte infoga bilder i inläggen längre? Blir bara en liten miniruta av det. Så än så länge får en nöja sig med en massa text. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0