Årsresumé

januari försökte jag mysa ikapp med den bortsprungna julen. Gick på party efter party känns det som, rökte
på snötäckta balkonger, dansade och hånglade i en brorsas lägenhet varje helg och så läste jag Doktor Glas emellanåt.
The Cure blev bokade till Hultsfred och jag blev med biljett. 
Så kom februari och vi hängde läpp över minusgrader och snö. Vi åkte upp till Romme och åkte skidor första och sista gången på året.
Var på hemma-middagar och drack billigt vin mest hela tiden och hängde på Broadway när det var nattöppet nästan varje helg.
Skrev ett stort arbete i samhäll b och blev expert på Fascism och Benito Mussolini. Jag blev kär i min Jesper
samtidigt som jag kärade ner mig i Söderberg och begav mig till London och bestämde mig för att här ska jag bo någon gång. 
mars knackade våren på men vi frös fortfarande. På helgerna drack vi hallonsoda på Broadway,
längtade efter myndigheten och kollade på när de stora pojkarna drack öl. Hängde på svartklubb med Lovisa så fort vi hade möjlighet till det,
drack pissig rom och cola, lyssnade på metal och rökte i ett sunkigt rum med lågt tak.  
Premiärgrillade och pluggade varje dag. 

Så blev det april och vår. NKPGstyle hade sitt första stora event i Värmekyrkan och jag blev bjuden på

finmiddag med trerätters av Jesper titt som tätt, så himla fint och gott.

Såg Krunegårds tråkigaste spelning bland musik och skivor på ett hipsterfyllt Vaxkupan.

På sidan av kämpade jag på med matematiken och åt pepparkakor hemma hos mormor. 

Det blev maj och Valborg, vi välkomnade våren hemma hos Lovisa med att äta grillat och röka vattenpipa fram till nattetid.

Sydde en fin sommarklänning med mormor på vardagarna, läste min tredje bok av Söderberg och åt glass på Halvars.

I slutet av månaden skrev jag en väldans massa Nationella prov och spenderade lediga dagar utomhus, i Söderköping för det mesta. 

Sommar, åh juni var så fint. Det var riktigt kallt i luften när månaden knackade på och det kändes mest som höst där ett tag.

Men det brydde inte vi oss om. Vi gick på museum, såg Billie the vision i ett iskallt Linköping,

det blev väldigt mycket dans och vi skrattade tills vi kiknade. Så den sista veckan i skolan levde vi ett litet

gäng i min mosters lägenhet som vi fick låna. Vi sprang dit efter skolan och åt tortellini varje dag, bjöd hem studenter,

var vakna enda in på nattimmarna tills vi alla slocknade i soffa, golv som säng. När jag var ensam, vilket jag sällan var,

läste jag Murakamis Kafka på stranden och blev förtrollad. Den 13 juni åkte vi ner till Hultsfredsfestivalen och levde loppan.

Hade det så himla bra och såg mina absoluta favoriter spela, magiskt ju. Åkte på en rejäl festivalsjuka och

begav mig till skärgården för att fira midsommar med släkten. I slutet av juni tog jag och mormor ett tidigt flyg till Kroatien

och njöt av sol, bad och egentid. 

I juli hade jag hela huset för mig själv i en hel vecka och ytterligare en vecka utan föräldrar.

Lovisa och Tilda bosatte sig här hemma och vi byggde koja, drack vin och flöjsade runt om nätterna,

delade säng och sov på golv i en omöblerad lägenhet. När Olivia kom hem bjöd vi på sommarkalas. Vi grillade, dansade

och sprang mellan kalaset och grannens 20-årsfest. Gick på utebio och åt finmat dubbelt upp i Stegeborg och så avslutade

vi månaden med ett dräggigt besök på Emmabodafestivalen. Det blev en del bajshistorier och fuldans.

Vi drack pissiga sjunollor och varm Zumbali, sov med öronproppar och vaknade i svett och med pissmyror i håret.

Det bästa på året, helt klart. 

I augusti försökte vi förtränga att sommaren faktiskt var på väg att säga adjö.

Jag Lovisa och Olivia åkte upp till Sofie i Stockholm och stannade i tre dagar. Vi åt billig sushi (varje dag),

sprang runt i centrum och köpte för mycket kläder. Hemma tog jag hand om småkusiner och småsysslingar mest hela tiden.

Ibland åkte jag och Jesper iväg en stund, till marmorbruket och till kolmården. Vi gick på augustimarknad och

hade kräftskiva hemma i Svärtinge med dans, paj och vin. Åt alldeles för mycket glass emellanåt och började

mitt sista år på Kunskapsgymnasiet. 

Det blev september och vi sistaårselever drog på oss träningskläder och levde loppan i en vecka.

Drack fulvin på Himpafältet, dansade (olagligt) på T3 och struntade i lektioner. Blev totalkär i min nya samhällskurs.

Vi åkte till Stockholm tidigt en torsdag hela gruppen och besökte medeltidsmuseet och pratade arkeologi.

Annars försökte vi fånga det allra sista av sommaren genom att hänga i parker varje lunchrast och sitta i kärleksparken och lapa sol.

Vid slutet av månaden gick jag och Tuss på skördefest i Färgargården, jag sydde klart min sommarklänning och gick på svartklubb

med Lovisa.

Så en helg när det började bli riktigt höstruskigt åkte jag och Jesper upp till Stockholm igen för att se Fanny & Alexander på Dramaten,

det var så otroligt jävla bra (jag grät:P). Åkte till Kolmården, frös, sålde kläder på NKPGstyle och partajade rejält på

Nostalgifest hemma hos Lovisa. 

Oktober, höstdunklet började verkligen träda fram dag för dag och jag värmde mig hemma hos Jesper med Polanski och Bergman.

Pratade ovanligt mycket framtid och åkte tvärs genom hela Sverige till Jespers mormor som bor i Halmstad.

Vi åkte runt lite kors och tvärs och det var så himla fint trots det ruggiga vädret. Jag kärade ner mig i Jonas Gardell

och hans Torka aldrig tårar utan handskar, riktigt jävla ordentligt och åt så mycket äpplen från trädgården att jag fick ont i magen.

Så blev jag äntligen arton år gammal och det firades med dans och minttushots på Pop Orange. 

I november blev det riktigt kallt och det började mörkna tidigt på eftermiddagarna.

Jag och Jesper såg kanske den bästa spelningen med Krunegård på Skandiateatern. Det var höstlov och vi drack öl,

jobbade med projektet och kvällsfikade på Broadway. En kväll hade Tilda temafest -första bokstaven i ditt namn där jag var utklädd till en citron.

Jag kämpade på med mitt sista uppdrag i Samhällen och såg en spontankonsert med Timo Räisänen på Dynamo. 

Nu är det jul och december och året har gått skrämmande snabbt.

Fast det säger man väl varje år, det konstaterade jag och Jesper idag. Jag åkte till Stockholm för fjärde gången i år

med Tuss och Olivia för lite julshopping och ett besök på lilla Dramaten, vi såg Madame Bovary (SE DEN).

Haft Twin peaks-maraton med Jesper och ölat en del. Firat en numera myndig Lovisa och jobbat som julkortsorterare på Posten.

Imorgon är det julafton, äntligen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0